Building Stories


Door: Inge Berkers

Omdat er veel onduidelijkheid bestaat en weinig te vinden is over de export van levels vanuit Revit, via IFC naar andere 3D-modelleerprogramma’s heb ik besloten om via ons eerste BW-blog hierover uitleg te geven.

Building story is het level waaraan elementen gerelateerd worden wanneer een model geëxporteerd wordt naar IFC. Vanuit een model moet per level/verdieping uitgelezen kunnen worden welke elementen zich op deze verdieping bevinden.

Wat is de definitie van een verdieping/level?

Een verdieping begint met de vloer en balken onder of in deze vloer en alle wanden en kolommen op deze vloer.

Wat betekend dit voor het modelleren?

Leg na het inladen van je onderleggers de levels op de juiste hoogte. In de template zijn per verdieping  2 levels te zien. Bijv. 01 eerste verdieping en 01 o.k. eerste verdieping. Leg het level 01 eerste verdieping op de hoogte van de afgewerkte vloer niet op b.k. ruwe vloer (constructie vloer). Het level 01 o.k. eerste verdieping op onderkant ruwe vloer. Bij het moduleren moeten de vloeren nu een offset krijgen welke gelijk is aan de hoogte van de afwerklaag. Balken krijgen ook een offset vanaf dit level maar geef dit in bij de z offset. Wanden en kolommen hebben een base en top. Als base geef je level 01 eerste verdieping in en als top 02 o.k. tweede verdieping. De base krijgt nu een min offset van de afwerklaag om aan te sluiten op de constructieve vloer. Het is ook mogelijk om wanden of kolommen met de base te attached aan de vloer. De kolommen en wanden worden aan de constructie vloer geplakt middels een offset. Het base level veranderd niet.

Wat is een building story?

Een building story kun je zien als een hoofd level. Levels in Revit welke aangevinkt zijn als building story worden als level geëxporteerd naar IFC en kunnen bijvoorbeeld in Solibri terug gevonden worden. Het is van belang dat het level waaraan vloeren en balken gekoppeld zijn en het base level van wanden en kolommen een building story is. Is dit niet geval, hangt een vloer of balk aan een o.k. level of is het base level van wanden of kolommen een o.k. level dan kijkt het element naar beneden. Het eerste level wat een building story wat hij tegenkomt gaat het element aan relateren zo gauw het model naar IFC geëxporteerd wordt.

In dit voorbeeld hangt de vloer aan een o.k. level wat niet building story is. Kijk je naar beneden dan is het eerste level want building story is wat je tegenkomt 00 begane grond. Wordt nu in Solibri gefilterd op verdieping 00 dan zal deze vloer ook zichtbaar zijn terwijl als de eerste verdieping geselecteerd word deze vloer niet zichtbaar is.

Overzicht met elementen wat na goed modelleren aan de juiste levels hangen en dus ook bij de juiste verdieping gefilterd wordt.

Deel dit

2 gedachten over “Building Stories

  1. levende geschiedenis Beantwoorden

    Proficiat aan de auteur van deze pagina, Ik hou echt van het lezen van deze website. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *