durven loslaten

Door: Erik Bolwerk

De bouwvak komt er weer aan, nog drie weken en dan kunnen we aan een welverdiende vakantie beginnen. Elk jaar opnieuw is het overal in de bouw hetzelfde. Met de bouwvak in zicht raken velen in paniek, want alles moet nog gedaan worden, voordat we vakantie kunnen vieren. De laatste jaren heb ik zelf er minder last van. Niet omdat de hele wereld is veranderd, maar ikzelf en mijn werkomgeving zijn dat wel. Met de vakantie voor de deur een mooi moment om hier eens bij stil te staan.

Als je wilt dat het goed gebeurt moet je het zelf doen. Dat zegt iedere ondernemer. Ooit, zo’n 28 jaar geleden ben ik voor mezelf begonnen. Omdat ik vond dat ik het zelf net zo goed of beter kon doen dan mijn toenmalige baas. Ik was en ben daarmee niet de eerste en zeker niet de laatste…. Ik ben begonnen samen met een compagnon, waarbij we taken hebben verdeeld naar voorkeuren, sterke en zwakkere punten. Als kleine zelfstandige neem je zelf projecten aan, rekent en tekent ze uit en houdt de contacten met de opdrachtgever. Met wat hulp bij de administratie en het poetsen. Klein en overzichtelijk, helemaal top. Dan komt het eerste moment van overweging of voor die steeds groter wordende workflow extra personeel nodig is. Na de eerste kwamen er meer, en werden meer projecten aangenomen waarvoor meer personeel nodig was……

Steeds bleef de drive om alles zelf te doen, in elk geval zelf te coördineren, en vooral overal als laatste iets van te willen vinden. Dat laatste zal nooit verdwijnen, dus elke lezer van dit blog die hoop koestert, forget it! Wat wel verandert is, is de gedachte om alles zelf te moeten doen. Het heeft wat tijd gekost om voldoende vertrouwen te hebben in anderen maar vooral in mijzelf om los te durven laten. Op sommige punten is het roer radicaal omgegaan. Op andere punten is het een langzaam proces geweest. Sommige aanpassingen moeten nog rijpen, voordat uitvoering kan worden gegeven aan nieuwe plannen. Daar is die welverdiende vakantie dan weer een mooi moment voor.

Onze organisatie hebben we anders ingericht de laatste jaren. Lichtdrukken en postverzenden zijn vervangen door bureaumanagementtaken zoals offertes maken en nacalculatie. Ondanks de crisis zijn we verder gegaan met de introductie van 3D modelleren en BIM. We zijn veel meer gaan samenwerken met bouwpartners, in samenwerkingsvormen of bouwteams. De verantwoording over de planning is verlegd naar de teams. Per project wordt een team gevormd waarbij de modelleur of de constructeur de projectleider wordt en dus eerste aanspreekpunt voor onze opdrachtgevers.

En het werkte en het blijft werken, want samen zijn we sterker, versterken we elkaar en kunnen we op elkaar rekenen. Dat is wat ik voor ogen had, zo moet het zijn. Ik ben trots op hoe we als team de laatste jaren zijn gegroeid en wat we hebben bereikt. Ik kan met een gerust hart die laatste paar weken in voordat de wereld weer even drie weken stilstaat.
Voor degene die niet de rust heeft of mag nemen en ons in die vakantieweken nodig heeft, stellen we een mailadres open, paniek@bolwerkweekers.nl. Alsjeblieft alleen gebruiken als het echt nodig is, maar dan staan we ook in de vakantie klaar met een berekend advies.

Deel dit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *